پریسا اطلاع؛ دکتر حسین سعدآبادی مطلق؛ دکتر سعید یزدانی
چکیده
باورهای آموزشی به عنوان یک مفهوم مهم در روانشناسی یکی از تأثیرگذارترین و تعیینکننده ترین عوامل در موفقیت فراگیران زبان انگلیسی است. اخیراً باورهای معلمان توجه بسیاری از محققین را در زمینه آموزش زبان انگلیسی به خود جلب کرده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی باورهای آموزشی معلمان مبتدی غیربومی و میزان تغییر یا اصلاح باورهای ...
بیشتر
باورهای آموزشی به عنوان یک مفهوم مهم در روانشناسی یکی از تأثیرگذارترین و تعیینکننده ترین عوامل در موفقیت فراگیران زبان انگلیسی است. اخیراً باورهای معلمان توجه بسیاری از محققین را در زمینه آموزش زبان انگلیسی به خود جلب کرده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی باورهای آموزشی معلمان مبتدی غیربومی و میزان تغییر یا اصلاح باورهای آموزشی آنها در سال اول تجربه تدریس در مقایسه با معلمان پیش از خدمت پرداخته است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه اعتقادی و مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. اگرچه نتایج پرسشنامه نشان داد که بین معلمان پیش از خدمت و مبتدی تفاوت آماری معنیداری وجود دارد، یافتههای دادههای کیفی نشان داد که اکثریت باورهای آموزشی اصلاح شده است. یافتهها حاکی از آن است که عوامل متعددی موجب اصلاح باورهای معلمان میشود. اهمیت نادیده گرفته شده نقش معلمان در توسعه محتوای درسی؛ فقدان شیوه های تدریس در برنامه های تربیت معلم؛ عوامل فرهنگی و زمینه ای و روش های ارزیابی از جمله مهمترین عوامل هستند.